Kierowca spędza za kierownicą od 9 do 10 godzin dziennie. Wymaga to od niego pełnego skupienia na drodze, zwłaszcza w niekorzystnych warunkach atmosferycznych. Firmy oferują różne systemy pracy, ale najczęściej spotykanymi trybami, poza pracą lokalną pozwalającą na codzienny powrót do domu, są pięć dni w trasie i dwa w domu, bądź trzy tygodnie w trasie i jeden w domu. Niestety, zwłaszcza ten ostatni niespecjalnie sprzyja życiu rodzinnemu. Kierowcy muszą radzić sobie z długą rozłąką i tęsknotą za bliskimi, co skutecznie zniechęca niektórych potencjalnych kandydatów.
Aby zostać kierowcą ciężarówki i móc przewozić ładunki trzeba posiadać prawo jazdy kategorii CE. Wymaga to posiadania prawa jazdy kategorii B i C, przejścia badań lekarskich oraz testów psychologicznych, a także zdobycia Świadectwa Kwalifikacji Zawodowej. Koszt wszystkich podstawowych uprawnień oscyluje w okolicach 8000 złotych. Dodatkowo, można do tego dołączyć tzw. ADR, czyli uprawnienia na przewóz materiałów niebezpiecznych. Zwiększają one możliwości kierowcy i pozwalają na wyższe zarobki. Pracy w transporcie nie brakuje. Kierowcy kat CE są stale poszukiwani, nie tylko w Polsce, ale także za granicą.